Att driva en blogg är inte längre att bara ”skriva dagbok på internet”. Bloggar och sociala medier har blivit en industri att räkna med, och du som bloggare har all anledning att jobba hårt för att kunna arbeta professionellt med din blogg. Även om du fortfarande ser din blogg som en hobby kan du börja tänka på den som ett företag.
Din blogg har potential att bli en arbetsplats för betydligt fler personer än du själv. Bakom de största svenska bloggarna finns ett helt team medarbetare. I takt med att din blogg växer kommer du att förstå varför. Det finns helt enkelt inte tid nog på dygnet att ensam sköta allt arbete med att skapa och redigera content, och all den administration som kommer med att driva en blogg med vinstintresse. Självklart ska du och dina medarbetare ha en bättre arbetsplats än ditt gamla köksbord, och att boka in dig hos ett Kontorshotell kan höja professionalismen i din verksamhet på många sätt.
Ge samarbetspartners ett professionellt intryck
Att använda sin blogg som reklamyta för externa samarbeten är en lukrativ gren i bloggandet för många bloggare. Många stora svenska varumärken använder sig i hög grad av influencer marketing för att få ut sina reklambudskap.
Möjligheterna är alltså stora för den blogg som lyckas ge ett seriöst och professionellt intryck. Blir du tagen på allvar av dina externa samarbetspartners har du större chans att skriva avtal om samarbeten som sträcker sig över längre tid. Att läsa in dig på Konsumentverkets regler kring marknadsföring i sociala medier är en god idé.
Anpassa efter förutsättningarna
Att arbeta med externa parter innebär också att du behöver förhålla dig till en mer traditionell företagskultur än vad du är van vid. Som influencer kommer du nog alltid välklädd till mötet, men att komma i tid och att kunna bjuda in till kundmöten i egen regi är också viktiga aspekter i ditt företagande. Personen med titeln ”head of sales” på ett storföretag uppskattar sannolikt inte ett mysigt fika i vardagsrummet hos månadens hetaste bloggare, utan förväntar sig ett professionellt bemötande. Gärna på ett snyggt kontor i city.
En flexibel lösning som ett kontorshotell är en god idé för den som vill göra gott intryck utan att behöva göra riskabla investeringar. Särskilt kan Isabella Löwengrips ekonomiska resa tjäna som exempel på att det är värt att ständigt anpassa sig efter sitt företags rådande ekonomiska verklighet.