Du har ett företag och behöver öka försäljningen. Helst förrgår. Det är inte alltid som det finns pengar, tid, eller kunskap att lägga på en dyr annonskampanj. Då kan du satsa på en blogg. Bloggar passar alla företagare, oavsett om beställningarna redan trillar in eller om de gör det alltför sällan.
Öka försäljningen – mer pengar
Som företagare behöver du hela tiden kunder eller klienter. Under coronapandemin är det många företagare som verkligen måste kämpa för att klara sig igenom krisen. Visst finns det en och annan som det går riktigt bra för och som skulle behöva ta ett lån för att bygga ut, men för många företagare finns det bara en önskan: fler kunder. En blogg är ett mycket billigt och enkelt verktyg för att öka försäljningen. Hur snabbt det går beror på bransch, konkurrensen och naturligtvis hur du bloggar. Är det så att ditt företag behöver pengar nu, så tar du ett fördelaktigt företagslån hos qred.com/se/ som ger dig svar inom en timme. Din ansökan är inte bindande, så du kan tryggt ansöka och se hur mycket du kan låna.
Blogga
Du har kanske redan en företagsblogg där du lagt ut några inlägg utan att få något resultat. Eller så är resultatet mycket magert. Många företagare har en tendens att höra om marknadsföringsverktyg online, som bloggar och sociala medier, men sedan lär de sig inte att verkligen bemästra verktyget. Det kostar både tid och pengar.
Lägg till en blogg på din hemsida. Det gör du via ditt webbhotell. Har du redan en blogg med artiklar som inte gett dig någon respons alls, så kan du behöva ta bort artiklarna. Det är viktigt att din företagsblogg verkligen uppfattas som professionell.
Blogga rätt – lös problem
Du ska inte använda en blogg “för att alla har det”, utan för att en rätt använd blogg kan ge dig kunder. En blogg är en bro mellan dig och presumtiva och gamla kunder. Ingen kommer att söka upp din blogg, så det är istället du som med dina artiklar ska söka upp kunderna. Det gör du genom att skriva artiklar som besvarar frågor. Du har en bilverkstad, då bloggar du om hur man byter däcken själv, visar hur man ska dammsuga bilen och hur man fyller på spolarvätska. Du kan också visa enklare knep som du erbjuder som tjänst, men som vissa kunder kan klara av att göra själv. När folk söker på problemet “fixa buckla” eller “spolarvätska” så kommer de till din blogg. Skapa många artiklar och utgå helt och hållet från kunden. Du kan använda YouTube på samma sätt för att få fler kunder.