Idag kan man driva en blogg om nästan vad som helst, men några av de allra kändaste bloggarna i Sverige är livsstilsbloggar. Stora bloggare som Kissie, Paow, Dessie och Egoina är bara några exempel på bloggande tjejer som har slagit igenom stort med sina livsstilsbloggar. Så vad är det då för typ av blogg och hur skiljer den sig från andra typer av bloggar? Vissa bloggar kanske är inriktade på en enda sak, som till exempel träning, hälsa, barn och familj eller hundar. En livsstilsblogg kan också handla om dessa saker men är inte enbart fokuserad på ett ämne. Istället får man följa bloggarens liv, man får reda på vad de har för sig under dagarna och man får även ta del deras tankar om saker och ting.

En publik dagbok

Även om många av de stora bloggarna med största sannolikhet utelämnar detaljer som kan anses vara alldeles för privata är de väldigt öppna om sina liv. Man kan säga att de skriver en publik dagbok online där de visar upp vad som händer på sin livsresa genom inlägg och bilder. Det är inte alla som klarar av att vara så utlämnande som man måste vara för att driva en livsstilsblogg. Vissa bloggare kan vara väldigt personliga och dela med sig av det mesta som händer dem, inklusive mindre roliga saker. Många skriver även om hur deras relationer med partners, familj och vänner fungerar. Därför måste de ha stöttande och förstående människor i sin närhet som är okej med att synas på bloggen. Eftersom bloggen ofta är deras huvudsysselsättning måste de även skriva inlägg även om de kanske inte alltid känner för. Självklart vill de flesta bloggare även tjäna pengar på bloggen och därför är en del inlägg sponsrade.

Att vara en influencer

Många livsstilsbloggare som är lite kända är så kallade influencers, det vill säga influerare på svenska. Kort sagt går det ut på att de gör viss marknadsföring som är riktad mot sin publik. Detta kan till exempel ske genom sponsrade inlägg, vilket helt enkelt innebär att företag kan ha betalat bloggaren för att tipsa om olika produkter genom sina inlägg. Många bloggare skapar även produktsamlingar där en eller flera produkter kan vara sponsrade. Nya produkter som lanseras måste för det mesta marknadsföras en hel del. Andra produkter som till exempel Adidas byxor är klassiker och har redan en etablerad kundkrets, men det har inte nylanserade produkter. Att vara en livsstilsbloggare är unikt, för där har man chansen att påverka en hel del människor. Samtidigt kan det som sagt vara väldigt krävande att behöva vara så öppen med sitt liv inför massa främlingar och därför är det definitivt inte något för alla.