Driver du ett mindre företag? Rinner pengarna iväg i olika externa marknadsföringskanaler? Då är en företagsblogg något för dig!
En djungel av kanaler
Idag finns en uppsjö av olika digitala kanaler som kan användas för att publicera ditt företagsinnehåll och nya dyker upp hela tiden. En stor del av dessa kanaler tillhör någon annan, till exempel Facebook och Linkedin, och du är i händerna på dem och deras algoritmer för att ditt innehåll ska synas. Den stora fördelen med att driva en företagsblogg i egen regi är att det är din egen kanal som du äger.
Genererar affärer
En blogg driver trafik till din webbplats. En blogg där du regelbundet publicerar innehåll gör att du klättrar i ranking hos Google och andra sökmotorer och att synas är allt i dagens digitala värld.
Bygger trovärdighet
I bloggen kan du dela med dig av kunskap och bygga upp ditt företags trovärdighet. Du får chansen att visa vad ni är bra på.
Driver trafik under lång tid
Lägger du ner en del tid på att sökmotoroptimera dina inlägg med bra titlar och ett innehåll som människor är intresserade av kan ett blogginlägg leva under lång tid och driva trafik till din hemsida.
Att tänka på innan du drar igång
Innan du sätter igång är det bra att tänka igenom en del saker.
Sätt upp mål
Fundera över vilket mål du har med bloggen. Är målet att skaffa nya kunder eller att underhålla dem du redan har? Genom att sätta upp ett mål för bloggen är det lättare att hålla motivationen uppe, för du kommer behöva motivation för att hålla ut. Ska bloggen ge någon effekt behöver du blogga regelbundet under lång tid.
Bloggämnen
Vilka ämnen är intressanta att blogga om? Avsätt tid för att brainstorma fram ämnen som kan vara intressanta för din målgrupp. Se din blogg som en chans att lära andra om ditt expertområde. Säljer du sportkläder kan din blogg handla om allt från hur bra träningskläder fungerar till tips på hur man tränar.
Avsätt tid
För att bloggen ska få genomslag behöver du publicera bra och genomarbetat innehåll regelbundet och för det krävs en hel del tid. Avsätt en bestämd tid varje vecka då du jobbar med bloggen.
Publicera och sprid innehållet
När du publicerat ditt blogginlägg är det dags att börja sprida det. Använd dig av sociala kanaler som Facebook, Linkedin och sist med inte minst din e-postlista. Gör ett snyggt nyhetsbrev genom ett bra verktyg som exempelvis ungapped.se där du delar med dig av artikeltips från din blogg, för tvärtemot för vad man kan tro är nyhetsbrevens tid inte ute. Tänk på att det är din helt egna kanal som består av personer som vill ha kontakt med just dig.